Reply To: Twilight Imperium

#2909
Thomas Thomsen
Participant

Ekspansjons delene Spenole beskriver høres morro ut. Håper å teste det ein dag.

At det er fleire måter å spille på er vel å bra, at noen kjøre poeng fokus og andre story er og «to each his own».

Ser ut fra kommentarene ut som 7-8 player aldrig kjem til å la seg gjennomføre. Pre ekspansjoner var vel og dryge gjennomspillinger siste 3-4 gangene, der dei siste 2-3 timene utelukkende er poeng fokus, ikkje nødvendigvis på å skaffe seg poeng men og for å unngå kingmaking. Noe som har skapt furore tidligere, ironisk nok siden spillet legger veldig opp til det.

Og personligt har dette fjerna spillet fra min top5 liste. Er eit heilt sjef spill, og det kan nok være det igjen for min del. Men ikkje verd 8-10 timer der siste timene egentlig bare er kjedelig og drøy for min del.

Etter hver av dei 3-4 siste rundene har det alltid vært interesse for å teste med 3-4 players for å se. Men kjem aldrig opp eller blir alltid satt opp for 6. No med opp til 8.

Personligt ser eg på spillet som et galaktisk eventyr der krig og diplomati skal føre til herskerskap, total dominans.at du oppnår det av p i rett sekund hadde 3 grønne planeter eller en foghter i 2 meteorstormer blir og noe eg ikkje er heilt fan av. Dette er som sagt mitt syn på det og eg veit det ikkje deles av alle. Derfor eg ikkje meldte meg på denne gangen. Siste rundene har vært omtrent identiske, i hvem gjør hva, når det skjer og på hvilke tidspunkt det skjer. Ja det kan forhindres men da er ein tilbake på kingmaker problematikken. Gjør ein det som er gøy så velger du vinnern, går ein for egne poeng for seint så er det og med på å la den som leder uhindra få sine siste poeng. Dermed tvinger nesten spillet frem at ein skal ha poeng fokus fra runde 1 som Jarle sier. Men slik nekter eg sitte i 10timer. Bare ikkje min greie.

Noe av utfordringen med store episke spill som tar lang tid blir for meg liten klubb. Vi kjenner hverandre for godt og det blir ein svakhet som klubb i slik setting. Husker første gangen Spenole var med på TI, beste kvelden ever i spillet. For han visste ikkje hva han dreiv med, vi skjønte og visste ikkje hva den kødden skulle gjør. Skapte total ubalanse og uforutsigbarhet i den kvelden som var heilt konge. Anna stor endring var når Ola var med første gang og blei kingmaker av alle makers. Det skjer ikkje igjen med ein pool av 7 aktive i eit 6 player game.

Om ein hadde hadt luksusen å spilt TI 2-3 ganger i året med 1-3 nye rundt bordet for hvergang. Så trur eg spillet hadde kommen tilbake på topp5 for min del.