Thomas Thomsen

Forum Replies Created

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 66 total)
  • Author
    Posts
  • #3177
    Thomas Thomsen
    Participant

    Lars klarte seg bra for hans utgangpunkt med lite erfaring fra brettspeling.

    Eg hadde vel trade med deg alle turns utennom første og siste Sten Ole, så hvem holdt igang din honning fabrikk? Ingen boikott, den fiksa du sjøl med din triumferende høylytte latter hver trade du gjorde heile kvelden 🙂

    Kunne vært gøy å testa spillet med 7-9 engang, men ser på det som meget lite sannsynligt med tanke på spill typen og aktive medlemmer i omløp.

    Men du skal få poeng for å starte sabotasje mot meg no allerede, klar for neste runde 🙂

    #2911
    Thomas Thomsen
    Participant

    Eg forvente at ingen er enig med meg her Sten Ole😂 siden dette er det spillet i sjangeren 6+timer som blir spilt av flest folk, omtrent alltid fullt bord og det kjem alltid på bordet iløpet av året.

    Eg har ingen problem med det👍🏻

    #2909
    Thomas Thomsen
    Participant

    Ekspansjons delene Spenole beskriver høres morro ut. Håper å teste det ein dag.

    At det er fleire måter å spille på er vel å bra, at noen kjøre poeng fokus og andre story er og «to each his own».

    Ser ut fra kommentarene ut som 7-8 player aldrig kjem til å la seg gjennomføre. Pre ekspansjoner var vel og dryge gjennomspillinger siste 3-4 gangene, der dei siste 2-3 timene utelukkende er poeng fokus, ikkje nødvendigvis på å skaffe seg poeng men og for å unngå kingmaking. Noe som har skapt furore tidligere, ironisk nok siden spillet legger veldig opp til det.

    Og personligt har dette fjerna spillet fra min top5 liste. Er eit heilt sjef spill, og det kan nok være det igjen for min del. Men ikkje verd 8-10 timer der siste timene egentlig bare er kjedelig og drøy for min del.

    Etter hver av dei 3-4 siste rundene har det alltid vært interesse for å teste med 3-4 players for å se. Men kjem aldrig opp eller blir alltid satt opp for 6. No med opp til 8.

    Personligt ser eg på spillet som et galaktisk eventyr der krig og diplomati skal føre til herskerskap, total dominans.at du oppnår det av p i rett sekund hadde 3 grønne planeter eller en foghter i 2 meteorstormer blir og noe eg ikkje er heilt fan av. Dette er som sagt mitt syn på det og eg veit det ikkje deles av alle. Derfor eg ikkje meldte meg på denne gangen. Siste rundene har vært omtrent identiske, i hvem gjør hva, når det skjer og på hvilke tidspunkt det skjer. Ja det kan forhindres men da er ein tilbake på kingmaker problematikken. Gjør ein det som er gøy så velger du vinnern, går ein for egne poeng for seint så er det og med på å la den som leder uhindra få sine siste poeng. Dermed tvinger nesten spillet frem at ein skal ha poeng fokus fra runde 1 som Jarle sier. Men slik nekter eg sitte i 10timer. Bare ikkje min greie.

    Noe av utfordringen med store episke spill som tar lang tid blir for meg liten klubb. Vi kjenner hverandre for godt og det blir ein svakhet som klubb i slik setting. Husker første gangen Spenole var med på TI, beste kvelden ever i spillet. For han visste ikkje hva han dreiv med, vi skjønte og visste ikkje hva den kødden skulle gjør. Skapte total ubalanse og uforutsigbarhet i den kvelden som var heilt konge. Anna stor endring var når Ola var med første gang og blei kingmaker av alle makers. Det skjer ikkje igjen med ein pool av 7 aktive i eit 6 player game.

    Om ein hadde hadt luksusen å spilt TI 2-3 ganger i året med 1-3 nye rundt bordet for hvergang. Så trur eg spillet hadde kommen tilbake på topp5 for min del.

    #2896
    Thomas Thomsen
    Participant

    Meget godt beskrevet og må si meg 99% enig.

    Er mye mer en 10% programmerings arbeid😂

    Rart av meg å si dette men alle dei tilfeldige faktorer her er hva som gjør spillet så bra. Dette er eit element eg vanligvis hater mest ved spill. Men her i eit co-op spel gjør det mindre vondt og er med på å skape hårtap i felleskap. Spiller X begynner slite og er nok snart ein Caps døgnet rundt type mann. Som du sier legger du ein plan med dine actions og kyser ræva og håper det skal gå i orden for deg og gruppa. Det skjer vel heller sjeldent. Og som regel skjer det fordi noen andre tar din Thunder før deg og din plan går i vasken, men jobben til gruppas nytte blir gjennomført likevel. Da er det dels ok 😁

    Måten ein bygger karakterene og gruppe dynamikken forandrer seg så ofte og fort med 3 spillere at min/maks er bare å glemme. Så fort du finner god synergi med ein annen sin karakter så går tredje i gruppa over i pensjonistenes rekker og ein ny blir med i gjengen. Den nye bruker element eller sperrer osv for det som funka mellom dei to andre. Dette er herlig kaos.

    Med utallige gruppe oppsett til no har vi ikkje hadt ei gruppe der alle 3 samtidig funka optimalt med hverandre. Men det er likevel heilt sjef å spille. 3 failed scenario av ca 40, der 2 av dei var i 2 player med karakterer som virkelig ikkje funke sammen eller mot typen monster vi fekk dei turene.

    Siden vi er rundt ca 50% av spelet er det vanskelig å rangere heilt korrekt. Men til no er det heilt der oppe når det kommer til underholdning.

    Fleste dungeons er veldig imponerende lagd, det er på vår siste action vi vinner. Noen få virker umulig mens noen få er som å sloss med små barn. Flotte her er at det har med hvilke karakterer vi har i gjengen i gitte øyeblikket. Samt flaks/uflaks fra våres valg og tilfeldigheten fra spillets programmering.

    Skal ein leite frem negative her så gikk du godt til verk der angående tilgjengeligheten for «casual» kvelder med «randoms». Det er eit kampanje «dungeoncrawler» spel som krever tid med fast gjeng for å få glede av.

    Ein anna ting er at alle monster har sine egne initiativ og action kort. Over tid så burde dei forandra seg litt med level. Stats forandrer seg når dei blir høyere men over tid så gjør dei det samme på sine actions men med mer helse og gjør mer skade. Har ikkje kanon forslag til endring her men føler det ligger ein mulighet for forbedring i systemet her.

    Jaws of Lion trengs snart for 4 nye karakterer 😁👍🏻

    #2890
    Thomas Thomsen
    Participant

    Eg er ikkje kjent med discord, ser dette er noe kidsa og gamers på utube bruker mye til kommunikasjon og tigging der. Eit chatrom eller noe slikt.

    Ellers litt uklart rundt det økonomiske, dei skal dele ut peng, men går ut fra at det blir som med innovasjon at får ein fra den eine så får ein ikkje fra den andre osv. Så uklart hva det vil si å melde seg inn av den grunn.

    Alt annet dei nemner er jo utelukkende positivt, samfunn for brettspel, salg&kjøp, turneringer og messer. Whats not to like?

    Men ja hva betyr dei, blir det å forflytte seg fra hyperion til dette, kan ein være hos begge, dei eksisterer ikkje enda så veit dei hva makt/økonomi dei får i enden. Sikkert enkelt å svare på om ein veit hva eit særforbund er 😁

    Tanken er bra men eg veit ikkje hva konsekvens det får for oss ut fra skrivet deiras.

    #2888
    Thomas Thomsen
    Participant

    Bra gjennomgang, lett å spille. Enkle regler. Veldig abstrakt på fleire måter som du nemner her. Monster abilities kan gjøre det både morro og teit til tider.

    Er co-op med fast first player der han gjør alle sine actions før neste og videre rundt bordet. Liker det at monster aktivere på neste runde spilleren som oppdaga monsteret sin tur. Og da før den spillern. Der co-op delen kjem inn slik at andre kan drepe før monsteret gjer sin kaos runde. Eller det gjer ingenting av nytte ??‍♂️

    Elsker character bygge delen med talents og stats samt workers og deres actions. Felles resource pool og team xp (i motsetning til wow) er og et pluss.

    Ps vi spilte ikkje scenario men Story 1, vi blei slakta ja men det på siste boss. Fordi noen var ikkje happy med ein boss fight og gambla for å få bedre gear så han fant et nytt monster. Det var plassert 100% forferdeligt for oss siden det forstyrra vår mulighet til å sloss mot bossen aleine. Samt random summon ability fekk den og slik at vi fekk enda fleire monster. Og dei stiger i styrke heile storien gjennom.

    Tidspress før Preben skulle komme og denne test runden skulle være ferdig rusha oss litt trur eg. Men reglene du nemner visste eg om og trur ikkje det blei gjordt/glemt av oss. Om så skylder eg på Preben.

    Positivt
    -Kjappe turer så lite eller ingen downtime
    -Kampsystemet, attack minus shield=damage
    -Workers
    -Quest kan være en praktisk stable øvelse av tre brukker som Jarle aldrig kjem til å klare, eller følge ein npc til byen, samle goods, stor variasjon til no
    -Reglene
    -relativt kjapp setup og nedpakking.
    —krever lite opplæring før start

    Negative
    -Monster logikk, i form av oppførsel og abilities, kan slå ut begge veier men som oftes bare dårlig AI
    -krever stor plass
    -sikkert mye mer ved flere spillinger

    Eg er enda blandt dei 5% som liker det ???

    #2699
    Thomas Thomsen
    Participant

    Dicetower gjengen har eg lite tilovers for, deres kriterier for spill er banale og påtvungen full av kontrovers bare for klikks på utube så dei kan leve av den intekta. Liten troverdighet igjen til dei folka der.

    #2698
    Thomas Thomsen
    Participant

    Det folk fremhever er at dette gir spillet variasjon i måter å spille på. Eg elska første gang eg prøvde det. Andre gangen var ok. Tredje var repitisjon. Følte det var utrolig lineært og med få valg på hvordan en må/bør spille det. Expansjonen skal som sagt gjøre at det blir fleire veier som gir poeng skal bli utforska og at det da blir mer variasjon. Og at det ikkje er førsteman til den vinnenende openlyse strategien.

    Liker eurogames med hidden points. Da kan ein slappe av mens ein spiller i 2-3 timer før en vinner eller blir knust når ein teller opp. Mye gøyere det en et 100% synligt poeng system ein ser heile kvelden som da gir spillet et mye mer poeng fokus fremfor gøy faktor uten sjanse for å vinne.

    #2694
    Thomas Thomsen
    Participant

    Ser frem til å teste denne expansjonen som får mye skryt, både av dei som likte og dei som ikkje likte grunnspillet.

    #2693
    Thomas Thomsen
    Participant

    Dette ser og høres spennende ut ??

    #2679
    Thomas Thomsen
    Participant

    «Fire kvite menn koser seg rundt eit bord og samanlikner regnskapsbøker for blod-diamant-utvinning i Afrika. Dette er kanskje det minst politisk korrekte spelet eg har vore med på (kanskje med unntak av Cards Against Humanity spelt med “feil” folk).»

    Mulig eg gikk mot spilldesignerns ønsker med mine forklaringer av spillets mål og mening her. Angre ikkje på det ?

    Enig i det som er sagt av positivt. Utrolig mangen element samla i et spill. Imponerende at det funker uten at det blir komafølelse i hodet av det. Ein har alltid noe å gjøre. Om noen kjøper bananene eller kaffien din, flott det er ikkje bortkasta likevel for da tar eg heller min bomull og bytter til meg en sterkere posisjon i Cairo Exploits AS.

    Ser den negative delen du nemner Sten, men er nok en stund til vi kjem dit ettersom en har så mye å tenke på rundt seg sjøl. Og iogmed at ein har så mangen muligheter så vil den type spill sikkert ikkje ha så stor innflytelse på andre sin turn. Gjenstår å se men ikkje så redd dette som deg.

    Gleder meg til ny runde for å se om vi kjem til å spesialisere oss i en retning, og om vi går ulike veier tydeligere en igår. Hva er lurt/best/smart? Ingen peiling enda, og bryr meg heller ikkje.

    Eg skal skrive videre i mi bok om hvor mye diamanter eg stjal, hvor god deal eg fikk på markedet, mye peng eg fikk lurt unna, og hva eg solgte min aksjer til Okefe for før eg lo heile veien hjem.

    #2639
    Thomas Thomsen
    Participant

    Første gjennomspilling for min del.

    Jarle og Tor Inge hadde spilt det før.

    Ikkje et alt for komplisert spill, vi brukte vel litt over 4 timer fra vi begynte pakke ut til vi forlot lokalet. Og vi kunne nok fort vært der en halvtime til om vi ikkje hadde sett hvor det gikk, flippa fingen til Tor Inge å gått hjem.

    Mye kult her i form av tematikk, mekanikk og det visuelle.

    Er er utilgivelig spill når det kjem til tilfeldigheter. Balansen mellom dei 3 races virker ikkje heilt bra er mitt inntrykk. Samt at det er noen houserules og special rules i boka en kan ta ibruk neste runde. Det vil nok hjelpe.

    Må prøves igjen

    #2604
    Thomas Thomsen
    Participant

    Dette er gøy!

    4 spillere no sist. Veldig jevn ending der det var 7poeng fra vinner til idioten i gapestokken.

    Vi fikk en veldig kjapp ending som vi unngikk lenge men kunne teoretisk enda spillet på under en time med endgame tiles vi starta med. Noe som gjorde secret missions vanskelige fordi dei da hadde enda spillet alt for ALT for fort iforhold til å ha det gøy.

    Vi spilte med desse tillegg
    -well of wishes
    -guilds
    -pets
    -treachery trur eg

    Personligt synes eg det høres gøy ut med varianten at 2 endgame triggers skal slå inn. Men eg er alltids glad i å spille nermere 4timer fremfor 90minutter.

    Flere tillegg bør bare med om det er et bord av folk som har spilt det før, ellers kan det bli veldig mye info i et spill med endel nytt i mekanikk aspektet samt veldig mye symbol og locations en skal få med seg iløpet av spillets gang.

    Dette kan havne på topp fem neste årsmøte ??

    #2603
    Thomas Thomsen
    Participant

    Sidereal ser ikkje dumt ut ??

    #2600
    Thomas Thomsen
    Participant

    Glemte ein ting, dette spillet trur eg er eit spel ein kan ha det utrolig morro med i 2-3 timer selv om ein til slutt kommer langt bak på poeng.

    Det er kvalitet om det stemmer. Rett ut bare gøy å spille. Tøft første og andre gang å få ting igang samt ta rette valg iforhold til ferga. Men likevel morro

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 66 total)