Reply To: Empires of the Void II

#2452
Thomas Thomsen
Participant

Har ikkje prøvd dei andre spilla du nemner her Sten Ole så kan ikkje bruke den info for eller mot deg. Så velger mot selvsagt ?

Enig i det du sier om litt flaks med terning og korta du får, samt at det selfølgelig blei en rar runde for flere av oss grunna feil vi gjorde tidlig som ødela mye av momentet for heile omgangen. Det skjer ikkje igjen og trur neste forsøk blir bedre i flyten.

Eg var egentlig ikkje så keen på 5 spillere både pga spilletid og fordi det blir mer kaotisk og begge dei er dårlig kombinert med nytt spill under testing. Så ser frem til ny runde med færre spillere no når ting er mer klart.

Skal ikkje ta noen avgjørelse på om eg synes det er bra, dårligt, såilles ofte eller sjeldent enda. Var overveldende mye info å ta hensyn til. Mangen miniatyrer, toijkens, kort osv gjorde ting veldig overveldende å spille oppned, nesten som i blinde ?

Reglene Til Sten

Setup for planets, der var vi da heldige som hadde ute Emrok om eg husker rett.
Goods i Orbit, her gjorde eg som i videoene eg har sett. «Ham over eye»

Move gjorde vi vel rett foruten nods.

Actionkort, så langt eg har lest å sett så sies det at planeter som får Sarakeen på seg fremdeles at planeten er en distinasjon men under annet styre. Så dei skal fremdeles med i dekken. Det vil si at om vi skal fjerne korta bare fra den 1 planeten som ikkje er i spill. Så vil med færre spillere få flere actions siden det bare blir noen få mindre kort. Og at vi da trulig vil få utretta mer. (Lov å håpe for oss nede i driten )

Sarakeen fjerne ally power og units fra en planet, samt muligheten for influence poeng ja. Men gir en ny vri for poeng med et mer militært fokus, planeten vil fremdeles gi poeng ved kontroll etter en har knust Sarakeen forces som gir omtrent samme poeng som en ally dominans gir, men da som en engangs bonus. Så trur dette vil føre til en ny dimensjon i muligheter for retning en vil utvikle seg i. Så uenig her med at det blir likt som vi hadde med 5 spillere, heller muligens et litt mer åpent og med flere valg en uten Sarakeen.

Det du har under Annet er desverre en stor svakhet med regelboka. Den var svak og lite hjelpsom. Her tru eg vi må kan bruke din erfaring fra spillet i går.

Du gikk på card action, spilla eit kort som gav deg mulighet til å flytte til en planet, teleporte vekk styrkene der og så ta en kamp mot planeten for kontroll. Det er greit som kortet sa.

At det da snowballer med at du på toppen fekk gjordt en delivery og da kan plukke opp ny cargo, her ligger utfordringa og forvirringa.

Slik eg ser det så kan det tolkes denne veien, du aktivere card action, du gjør alt kortet sier og alt er vel. Har du andre kort med trigger på som stemmer med det du gjorde så kjør på. Men personlig mener eg at delivery delen ikkje kan gjøres i denne kombo. Det av den grunn at for å levere eller plukke opp cargo må ein ende sin move action på gitt destinasjon. Det gjøres ikkje via card actions, dette sjøl om action kortet sier move to destinastion så er det ikkje en move action.

Men dette er som på bgg en måte å tolke det på. Denne løsningen såg eg en plass noen nemna tilnerma likt mot en lignende situasjon som din, dette sidene reglene for missions og delivery var godt forklart i reglene. Og burde derfor alltids behandles slik.

Så for min del er det noen heftige powers der ute som eg føler skal styre ditt valg som main player mot et valg av actions. Altså at det som skjer på cards gjelder for det som ste på kortet og ikkje bonuser. Men igjen det er min mening no etter bare 1 kaotisk gjennom spilling.