Reply To: On Mars

#2597
Thomas Thomsen
Participant

Utilgiveligt er første ordet som kjem frem.

Første gjennomspilling er meget hektisk. Er endel nye mekanikker her eg ikkje har sett i andre spill. Å flytte mellom 2 plasser med actionselection boards er nytt. Her må en også ha tunga rett i munnen for hva en gjer sjøl og hvor og hva andre gjør. Hva blir ledigt, hva er initiativet ditt oh hvor er dei andre har alt å si for din neste runde.

Tar da ikkje med min første runde ettersom vi spilte med alternative regler som ikkje hadde mye med grunnspillet å gjøre, verken taktisk eller mekanisk.

Noen regler var tunge å huske og blei alltid glemt. Dette med å bygge nye ting på Mars var alltid en action som igjen å igjen blei gått tilbake på, det grunna manglende tech ein hadde oversett i planlegginga, eller fordi din bot er på feil plass, eller at det ikkje var lov der du tenkte pga reglene rundt maks 2 fra annen av samme type. Dette fører til endel AP samt lengre turns. Som igjen blir litt krøll å følge med på når noen har betalt, fått rewards osv for et bygg, så skal alt reverseres når ein annen påpeker feilen en gjorde. Da må ein spole tilbake å legge ny plan.
Dette «problemet» vil minske over tid når reglene sitter og folk får mer erfaring med spillet.

Bare prøvd det 1 gang med spillets regler og ikkje Rune sin alternative verden. Og vi gjorde en feil med å ikkje flytte game end triggern på et eller annet tidspunkt så blei en ugyldig runde. Men en kanon gjennomkjøring iforhold til reglene og slikt.

Må si dette kom først på radaren for over et år siden og det såg konge ut. Glemte spillet til eg såg Rune hadde fått det. Og det skuffer ikkje, er utrolig mangen nye mekanikker her og det er utrolig gøy å spille. Og ser frem til nye runder for å se om en da kan stå oppreist uten mental utmattelse etter en kveld.

Forslag til neste spilling, 1 person styrer poeng, 1 styrer objectivs, alle sier hva dei vil gjøre på brettet høyt før dei begynner sette ut/betale/få rewards slik at andre fort kan skyte inn om det er en ugyldig action. Trur dette vil spare tid, mental utmattelse og forvirring.

Om det er 1 ting eg ikkje heilt likte ved spillet.4 byggtyper skal opp for å øke levelen på kolonien på mars. Alle gir poeng og en bonus om du øker noe til noværende kolonilevel. Kult det. Men når det mangler ein siste ting så kom et dilemma frem. Ein ønsker egentlig ikkje øke siste for det vil gi mer for dei etterpå en du får sjøl. Du må bygge manglende type bygg for dine bonus poeng. Den etter deg kan bygge hva som helst for samme bonus samt kan bygge flere ships for mer meeples. Så her synes eg at å bygge det bygget som faktisk øker level burde gitt en bonus. Slik at dette ikkje blir en mexicanstandoff greie.