Reply To: Første vurdering av Magic TCG!

#3173
Jarle Haktorson
Keymaster

Svar til min post ifrå Lars Erik (Publisert på Magic-gruppa på FB)

Enig med deg i mye av det du skriver Jarle, men deckbuilding i Magic foregår mest på bakrommet før man spiller, og variantene gjør og at det er uhorvelig mange muligheter. I spel en mot en og ihvertfall i turneringer lager man også gjerne en sideboard på 15 kort som kan byttes inn mellom slaga, spiller best av 3 kamper. En stokk som fungerer godt i multiplayer fungerer ikke like godt i en mot en. Når man ser hva andre vinner med kan man og forsøke å bygge seg en deck som skal ta den ene decken. Når det gjeld Thomas sine forsøk på bygging av alvehær, alvene spretter ut hele tida fordi de er så billige er det og litt strategi å holde igjen litt så man ikke taper for mye av det som ligger ute. Styrken kan ligge på hånda til rett øyeblikk. Man kan også vinne ved å nesten bare ha mana ute. Commander er litt mer langtids enn std Magic, så ja, passer nok best med 3-4 for multiplayer. Det virket ellers som det var mest min og din deck Jarle som gjorde rydding på bordet. Ellers å sitte i turn etter en god spiller som Jannicke kan og ses som en ulempe. Og Thomas satt jo etter meg og Jannicke, så kan være dynamikken kunne blitt annerledes og om vi satt annerledes. Det er ikke om å gjøre å få mest utpå bordet, da vil mass destroy slå hardere og man vil angre på at man la ut for mye. Deckene generelt burde ha mer av destroy artifact, og alle landa fikk være i fred hele tiden. Det er upopulært å ta land tidlig i spill, men det er en del av gamet. Jeg hadde et kort som kunne ta land, men det var såpass sent så det var ikke poeng i det. Men jeg savna litt mer multiplayer effekter på deckene til Thomas og mekanikeren. Ja man kan kjøpe seg fete bra kort, men det er først og fremst kombinasjonen korta fungerer i som gjør de bra. Og man kan da lage seg gode billige decker og som spesielt egner seg til å filleriste de dyre korta. Neste gang kan man jo foreslå å ta en liten turnering hvor alle spiller best av 3 og alle mot alle i en en mot en setting. Er man så få som 5 vil nok det gå ganske radigt… Ehm.. commander kan gå tregere.. Mekanikeren burde nok og fått ut Planeswalker… Man skjønner ikke effekten av de før man har sett de i spill eller mot seg i spill.. sånn var det for meg..Når det gjelder trekk et kort når det er din tur er det en del av randomnessen i spillet, når du kjenner decken bedre og har bygd den selv eller spilt den en del ganger vil du vite mer rundt strategiene i den og da kan det være mulig med litt planlegging av hvilke kort du har på hånda og hva du kan få.