World of Warcraft – the board game

Viewing 11 posts - 1 through 11 (of 11 total)
  • Author
    Posts
  • #2510
    Rune Hanssen
    Keymaster

    Wow1

    Wow2

    Lagspel med interessante løysingar på quest og character building. Mykje som skjer, samtidig som det er oversikteleg nok.

    #2511
    Sten Ole
    Participant

    Reglar, reglar, reglar…

    “Experienced WoW players may note
    several elements that may not work exactly as they
    would expect them to in the online game…”

    Spotting
    Regelen om å spotte eit terningresultat er berre begrensa av at du ikkje kan spotte same terningen fleire gonger. Om du har ein ability som lar deg snu ein terning, kan du altså likevel spotte den etterpå. Kort vil sei når du skal spotte, enten etter die pool phase eller etter reroll phase.

    Rekkjefølge
    Når ting skjer samtidig, velger spelaren fritt kva som skjer først. Eventuelt faksjonsleiaren om det gjeld faksjonen. Eventuelt terningtrill.

    XP-bonus
    Du får ein XP-bonus om du gjer quests med høgare level enn deg sjølv.

    Add-on items
    Du kan ha fleire add-on items på same kortet så lenge dei har ulik funksjon, f eks skjold og hjelm oppå rustning.

    Merchant
    Du kan selge items direkte frå character sheetet.

    Ingen healing på slutten av runden
    Eg fant ingenting i reglane om at karakterane fekk “gratis” healing på slutten av faction-runden.

    Die Pool-fasen
    Som me fant ut inkluderer die pool-fasen også handlingen å trille terningar.

    Anna
    Det var andre reglar for det eine eller andre spesialtilfellet. Men det var ingenting som framstod kontraintuitivt.

    #2512
    Sten Ole
    Participant

    Forresten –

    eit kjempegøy spel. Akkurat nok items og reglar til at du følte at du spelte ein RPG, men ikkje så mykje at det blei ein rollespelssimulator. Snedig kampsystem som fungerte godt. Om me kan klage på noko er det at det går an til å vere kjempeuheldig med quests slik at ein kjem sakte i gang. Akkurat i gjeldande gjennomspeling trur eg begge faksjonane hadde middels flaks.

    #2513
    Thomas Thomsen
    Participant

    Eg blei faktisk positivt tatt litt på senga over hvor bra dette spillet funka med tanke på at det er fra 2005. Treng ikkje komme fra PC spillet for å trives her, det hjalp meg heller ikkje mye å ha spilt spillet annet en at namn og monster var hørt om fra før.

    Første gjennom kjøring var tung for min del, ikkje for kompliserte regler, oppsett er oversiktelig. Lett i starten. Problemet og mental kaoset kom heller etter vi hadde spilt litt og alle chars er såpass forskjellige at regler av alle slag kom samtidigt. 24 power/talent cards til hver char som funker omtrent likt men med rare ordlyder iforhold til andre. Blei litt kaos første gang. Det blir mye mye bedre nestegang.

    Regler:

    Spotting:
    Ja her har du rett Sten, problemet igår var ordlyd. Og når alt står på bittesmåkort på motsatt side av bordet så skjer slikt. Og ja her sa eg nok feil slik eg hadde forstått den regelen. Skylder på boka som går gjennom alt med henvisning til en annen side og så tilbake osv. Blei for mye igår. Kortet skal egentlig si tydeligt når en kan bruke. Igår spurte eg og trudde svaret eg fekk var at dei ikkje begge blei brukt i samme fase.

    Rekkjefølge:
    Dette gjorde vi så godt som rett, blei hvertfall sagt flere ganger.

    XP bonus:
    Sagt og gjordt sammen med XP penalty. Vanskelige her igår er å følge med på alt som skjer på andre sia av bordet. Det går fort, og igjen umulig for oss å vite alt som skjer på kort osv som feks quest cards hva dei gir.

    Merchant:
    Den er good

    Ingen healing end of turn:
    Her har eg nok gått for fort gjennom ting og miksa med town action.

    Andre feil eg ser no når eg går litt gjennom chars, flere abilities som manipulere terninger er at gitt ability etter bruk skal bli «unequiped» aka tilbake til spellbook til neste end of fraction fase. Og kan dermed bare brukes 1 gang pr combat round.

    #2515
    Thomas Thomsen
    Participant

    Muligens den største og mest påvirkende tingen vi gjorde feil igår var Events.

    Om det er en plus på event kortet skal alt i eventen gjøres, så discarde den om ikkje eventen sier den skal ligge. Så trekke nytt pronto. Om det er enda et plus (bonus event card) så skal det og kjøres osv osv.

    Det som stopper events er om det kommer event uten plus eller om det kommer er plus kort som allerede er kjørt denne event runden.

    Reagerte igår på den svære bunken og at vi bare skulle bruke 8 av dei.

    Gleder meg allerede til neste gjennomspilling. Eg er klar.

    #2524
    Thomas Thomsen
    Participant

    Ny runde gjennomført.

    Eg var Horde. Shaman for den var eg sist så tenkte var greit å kunne den noenlunde, Warrior som Rune hadde sist samt den eg kan best utfra PC spillet.

    Jarle var Alliance Warlock
    Anders var Alliance Hunter

    Vi brukte samme raidboss som sist.

    Positive:
    * Mye mer flyt denne runden ettersom reglene satt bedre.
    * Events var mye mer innvolverende og påvirkende for alle. Vi kom gjennom ca 20 flere en sist gang. Og har nok 70 til som enda ikkje er kommen opp.
    * Dø tid er omtrent fraværende, har alltids ein kortstokk som trengs sees gjennom så alle pauser er velkomne for å få en oversikt over utvikling samt å kunne legge en plan.
    * Kule karakterer og bare sett 5 av dei 9 til no i bruk.

    Negative:
    * Skal en spille med færre en 4 spillere MÅ en kunne spillet godt. Det å styre 2 karakterer er et blodslit.
    * Tar lang tid, selv om eg ikkje følte det når eg satt der så blei det over 5timer effektiv spilling. Med setup og pakka ned var vi der i omtrent 6timer.
    * Ser fremdeles liten eller ingen nytte av å angripe hverandre. Kan oppstå et øyeblikk mot slutten der en går på dei andre for å hindre dei i å kunne gå imot raidbossen. Men igjen da må dei neste gå 2vs1 for å ikkje tape for mye sjøl. Og det skjer nok ikkje ofte seint i spillet.

    Konklusjon

    Fremdeles et meget bra spill som eg skal ha flere runder med.
    Tid kan bli en utfordring for mangen frykter eg.

    #2527
    Thomas Thomsen
    Participant

    Runde 3

    5 spillere så et 6 karakterers game denne ganger.

    Team Alliance

    Hunter (Rune)
    Paladin (Thomas)
    Fighter (Thomas)

    Team Horde

    Shaman (Sten Ole)
    Priest (Kristoffer)
    Rogue (Tor Inge)

    Ca 5,5 timer spilletid. Må kesten deles opp i en oppsummering. Første 3 timene gikk fort, begge sider av alliansen fløy rundt gjorde sine quest med vekslende hell. Mangen nye events kom frem og endel spennende isåmåte. Og endel nye karaktere fikk vi sett for første gang som feks rogue, priest og paladin. Mye kult i dei og healing blei mye mer brukt denne gangen fremfor dei første 2 gjennom kjøringene. Ser og ut som en viktigere ting i et 5-6 player game en i 2-4 spiller versjonen. Men ikkje nok brukt og såg no bra nytte av det.

    Andre del av kvelden på siste 2 timene var litt mer, meeeehhh. Vi sprang rundt å leita etter hvor raid bossen Lord Kazzak hadde lurt seg unna. Og når han blei lokalisert var det bare tid nok til 1 forsøk hver til alliansene.

    Ingen klarte han og vi gikk da inn i en ny del av spillet. Runde 30 og final pvp battle for glory.

    Denne pvp kampen tok over 60min, og var ikkje noe spesiellt morro. Uendelig trilling rundt bordet og spenninga og engasjemanget falt for hvert trill.
    Vi brukte 3 fulle runder med trilling pr karakter. Da var vi omtrent ferdig pakka ned spillet i ventinga på det endelige utfallet.

    No har eg spilt dette med 3-4-5 spillere. Har personlig testa 3 chars og sett 8 av dei 9 i aksjon. Prøvd 2 av 3 raid bosser. Sett omtrent alle events. Spilt både som Horde og Alliance.
    Ser ikkje ut som det er lett å gjøre feil som gjør at en blir hengende etter. Kan være uheldig med terningkast men litt rest eller en item så fikser det seg.

    Konklusjonen min er at spillet er bra, mye kult å gjøre enten solo eller med en i din allianse. Det er uten tvil best med 4 spillere.
    Det tar desverre alt for lang tid, spesiellt final pvp etter runde 30. Det finnes en alternativ regel bak i boka som ignorerer runde 30 og bare begynner på ny i runde 1, på den måten handler det bare om å klare raid bossen. Trur det kunne vært bedre etter mine erfaringer.

    No en fri periode på dette spillet for min del hvertfall. Famouse last wordz

    #2528
    Jarle Haktorson
    Keymaster

    Kjekt spel! Enig i mykje ovanfor. Ganske sikker på at det fungerer best med fire, ja. Å styre to karakterar samtidig ser drit ut i dette spelet. Men samtidig er det litt down-time, sjølv med fire. For det vil vere fleire rundar der du berre Walk og Rest, og så skal dei andre ha kampar. Litt uti spelet har du så 73256 variablar med terningar som kan aukast og spottast og rerolls etc. etc., slik at ein tur faktisk begynner å ta litt tid.

    Såleis hadde det kanskje passa best med to..? Men då deler det så mange trekk med Mage Knight, som eg mykje heller vil spele med to (og det er ikkje spelbart med fire).

    #2529
    Thomas Thomsen
    Participant

    2 player her da må begge spille 2 karakterer. Så da blir det og tungt å holde orden mot slutten.

    Funka litt bedre å spille 2 for meg på tredje forsøket igår. Dette fordi eg hadde full kontroll på figteren før vi begynte. Og dermed bare trengte utvikle 1 ny. Da brukte eg all downtime i første halvdel av spillet på å planlegge den ved alle level ups som skulle komme.

    Men det er likevel tungt. Og skal en spille 2 player bør begge ha spilt sine karakterer før om kvelden skal ha driv og en skal klare holde oversikt mot slutten når det du sier 73256 ting skal skje med terninger. Og da for 2 karakterer samtidig.

    #2530
    Sten Ole
    Participant

    6 spelarar var for mange i dette spelet. Det gjorde at spelet varte endå lenger. Det tok meir tid til det var din tur. Eg merkjer meg også at eg eigentleg ikkje bryr meg så mykje kva dei andre driv på med. Dei speler sitt spel og eg speler mitt. Derfor handler spelet meir om venting. Ein annan kritikk av spelet er for min del at du gjer stort sett det same i starten av spelet som på slutten. Travel, rest, challenge, town action om og om igjen heilt til karakteren din blomstrar.

    Tidsmessig så tar spelet nesten så lang tid at me er i Twilight Imperium-land. Då blir det med ein gong eit aktuelt spørsmål om det er meir givande å spele WoW i forhold til å spele fleire mindre spel eller et anna spel i same sjanger. Gøy per tid blir med ein gong noko du må vurdere. Eg er ikkje fan av tida som går med til å finne ut kor mange terningar du har og når du er nødt til å trille og dekode 100 terningar. Det er det kanskje andre som likar betre enn meg.

    Eg synes fortsatt at Wow er eit koseleg spel. Eg liker karakteroppbyggingen og at du flytter deg rundt på kartet og gjer quests.

    #2531
    Thomas Thomsen
    Participant

    Helt enig i din oppsumering Spenole. Finnes bedre spill for mer morro pr time en dette her.

    Eg tar det kun med om vi er 4 og det er etterspørsmål i fremtia. Er nok ikkje noe som ligger på bordet for en random hav skal vi ikveld type spill. Egen event isåfall.

    Lest meg opp på spillet og expansion.

    Base game (2005)har rating på 6,7.
    Dei som klager legger stortsett vekt på tidsbruken. Og ventinga. Kan ikkje krangle på noe av det, personlig la eg min rating på 6 grunna tia. Eg tror og at 1 sett til med terninger slik at en alliance hvertfall kan gjør sine trillinger samtidig ville ha kutta 1 heil time av en spillekveld.

    Shadow og War (2006) rating 7,4
    Her kjem 20 ekstra kort med talents og abilities til hver karakter. Total rewamp av items. Flere nye events og et fokus på independent (blå ræv plastikk figurer) slik at dei får en rolle der dei gir xp og muligens andre ting. Da blir det mer å gjøre samt enda viktigere en går fortere opp i level.
    Det vil direkte påvirke spilletid.
    Det er og events som skal booste raid bossen. Siste her høres vondt ut siden vi fikk så grundig juling av han ved vår 6player gjennomkjøring. Men skal sies at alle anbefaler at en har bare 1 karakter som ikkje er level 5 for å lett klare raidet. Og hed våre 3 gjennomkjøringer har vi klart raidet 2/3 ganger og bare 1 hr kommet seg til lv 5 totalt av dei 14 karakterene vi har spilt over 3 gjennomganger.
    Sies at dette gjør spillet fra et 4-5timers spill til et 3timers spill.

    The Burning Crusade (2007) rating 7,4
    Nytt kart som kjem i tillegg. Så spillet blir større.
    Her kjem mangen nye monster.
    Nye quest.
    Dungeons en kan gå i som gir xp og loot for en gruppe.
    Karaktere kan no bli lv 6
    Flere karaktere å spille
    Nye raid bosser
    Gjør at spillet igjen tar 4-5 timer

    Flere sier at dei etter 5+ ganger begynte bruke regelen om ingen final pvp ved runde 30, dei tok istedet ibruk alternative regel om raid only victory.
    Dette fordi det tok veldig ned spilletida. Grunnen var at det ble et mye mer fokus på quest og lv tidligere og ikkje nødvendigvis mye AP av valg av karakter utvikling mot andre alliansen sine ferdigheter. Dei snakker her om å bruke fast 4 timer og det inkludert ut og tilbake i eska. Det er omtrent 2 timer mindre en oss ?

    Da begynner eg jakten på expansions som får mye skryt hver for seg samt at dei som har dei sier dei løfter og fikser mye av det negative fra grunnspillet.??

Viewing 11 posts - 1 through 11 (of 11 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.