Reply To: Gloomhaven

#2896
Thomas Thomsen
Participant

Meget godt beskrevet og må si meg 99% enig.

Er mye mer en 10% programmerings arbeid😂

Rart av meg å si dette men alle dei tilfeldige faktorer her er hva som gjør spillet så bra. Dette er eit element eg vanligvis hater mest ved spill. Men her i eit co-op spel gjør det mindre vondt og er med på å skape hårtap i felleskap. Spiller X begynner slite og er nok snart ein Caps døgnet rundt type mann. Som du sier legger du ein plan med dine actions og kyser ræva og håper det skal gå i orden for deg og gruppa. Det skjer vel heller sjeldent. Og som regel skjer det fordi noen andre tar din Thunder før deg og din plan går i vasken, men jobben til gruppas nytte blir gjennomført likevel. Da er det dels ok 😁

Måten ein bygger karakterene og gruppe dynamikken forandrer seg så ofte og fort med 3 spillere at min/maks er bare å glemme. Så fort du finner god synergi med ein annen sin karakter så går tredje i gruppa over i pensjonistenes rekker og ein ny blir med i gjengen. Den nye bruker element eller sperrer osv for det som funka mellom dei to andre. Dette er herlig kaos.

Med utallige gruppe oppsett til no har vi ikkje hadt ei gruppe der alle 3 samtidig funka optimalt med hverandre. Men det er likevel heilt sjef å spille. 3 failed scenario av ca 40, der 2 av dei var i 2 player med karakterer som virkelig ikkje funke sammen eller mot typen monster vi fekk dei turene.

Siden vi er rundt ca 50% av spelet er det vanskelig å rangere heilt korrekt. Men til no er det heilt der oppe når det kommer til underholdning.

Fleste dungeons er veldig imponerende lagd, det er på vår siste action vi vinner. Noen få virker umulig mens noen få er som å sloss med små barn. Flotte her er at det har med hvilke karakterer vi har i gjengen i gitte øyeblikket. Samt flaks/uflaks fra våres valg og tilfeldigheten fra spillets programmering.

Skal ein leite frem negative her så gikk du godt til verk der angående tilgjengeligheten for «casual» kvelder med «randoms». Det er eit kampanje «dungeoncrawler» spel som krever tid med fast gjeng for å få glede av.

Ein anna ting er at alle monster har sine egne initiativ og action kort. Over tid så burde dei forandra seg litt med level. Stats forandrer seg når dei blir høyere men over tid så gjør dei det samme på sine actions men med mer helse og gjør mer skade. Har ikkje kanon forslag til endring her men føler det ligger ein mulighet for forbedring i systemet her.

Jaws of Lion trengs snart for 4 nye karakterer 😁👍🏻