Velkomen til Kvinnherad brettspelklubb › Forums › Spela våre: erfaringar og vurderingar › Voidfall › Reply To: Voidfall
ChatGPT fekk i oppdrag å reinskrive til god nynorsk, forbetre struktur og bruke meir avansert vokabulær:
Voidfall: En Dypdykk i Galaktisk Erobring
Voidfall er en imponerende brettspillperle, innkapslet i en forseggjort eske av fiolett og oransje. Å bringe dette mesterverket til bordet minner om den omhyggelige oppsettprosessen i Gloomhaven, der hver enkelt brikke må plasseres på bordet med presisjon. Det er tydelig at en kveld med Voidfall krever nøye planlegging på forhånd.
“Vekt: 4.56 / 5” – BGG
Jeg var forberedt på å bli overveldet av regler og en tilsynelatende uoverkommelig mengde symbolsk informasjon. Selv Paul Grogan, den anerkjente spillforklaringseksperten, brukte over en time på å forklare spillets kompleksitet. Jeg klarte å holde ut i 19 minutter før jeg fryktet at hjernen min ville ta permanent skade.
Overraskende nok viste det seg at selve spillstrukturen var ganske enkel. Bordet ble dekket, spillere og motstandere utførte et begrenset antall handlinger, etterfulgt av en mini-angrepfasen, oppfølging av økonomiske aspekter og opptjening av innflytelsespoeng. Dette gjentok seg tre ganger. Helt greit!
I løpet av din tur spiller du et kort og deretter utfører du to av tre mulige handlinger som er oppført på kortet. Du betaler kostnaden for hver handling og utfører handlingen. Enkelt og greit. Handlingene er symbolbaserte, men relativt lette å tyde.
Spillet innehar et forutsigbart kampsystem der utfallet er klart fra begynnelsen av en konflikt. Det er derfor høy sannsynlighet for at det du planlegger faktisk vil skje, ellers ville du ikke ha valgt det. Kampen innebærer skyting og forsvar, med mulig endring av initiativ, der den ene parten til slutt går seirende ut av kampen.
Økonomisystemet er basert på bygging av guilds i sektorene dine. Hver guild gir 1 produksjonstrinn per befolkning. Dette spores på en kartonkalkulator som fungerer som en analog datamaskin og oversetter dette til produksjonsnivåer. Den holder også oversikt over ressursene dine. Når du utfører en produksjonshandling, legger du til produksjonen i ressursbanken din. Enkelt og greit.
Kvaliteten på ikonografien er ekstremt god. Den er svært intuitiv til tross for de hundrevis av ikoner som noen ganger kombineres for å gi mening. I tillegg finnes det en forklaring på alle symboler, kort og komponenter i et eget hefte, selv om du sjelden trenger å konsultere det.
Det som virkelig overrasket meg, var at et spill som er så fokusert på poeng, innflytelse og strategi kunne levere en så tilfredsstillende imperiebyggeropplevelse. Eclipse mangler dette aspektet, da poengene overskygger diplomati. I Voidfall er du ikke forhåndsprogrammert til å bare bygge en kolossal flåte med romskip og kjempe mot slutten. Du har din rase og teknologiene dine som gjør deg unik på visse områder, og agendakort gir deg retningslinjer som du velger og utfører selv. Det er en frihet til å utforske ulike strategier, enten du fokuserer på starbase-utvidelse eller satser på krigføring, økonomisk manipulasjon og teknologisk utvikling. Rasene har også en særegen identitet, selv om jeg ikke kan huske hvordan en eneste av dem så ut. Jeg husker bare at de alle var fiolette.
Det som virkelig fascinerte meg var det ekle og fristende “Temptation”-fokuskortet blant de åtte vanlige fokuskortene. Dette kortet tillater spillere å bade seg i korrupsjon i bytte mot kraftige eller “tapt” handlinger fra avleggstabelen. Ingen av oss brukte noensinne dette kortet, men det var morsomt å ha muligheten til å fristes.