Kvinnherad brettspelklubb › Forums › Spela våre: erfaringar og vurderingar › Shikoku 1889 › Reply To: Shikoku 1889
Jeg var også med og testet spillet med fem spillere. Personlig tror jeg antall spillere har størst påvirkning i starten av spillet, mens det betyr langt mindre utover i midt- og sluttspillet. Reglene satt stort sett greit etter hvert. Det ble litt snubling her og der, og noen tilfeller av ufrivillig juks, men alt i alt fungerte det bra.
Spillet startet veldig lovende og var spennende i den første delen. Etter hvert som vi kom til nye faser, og fokuset i større grad flyttet seg over på firmadelen, begynte det dessverre å miste interessen min. Jeg opplevde at det var ganske uinteressant hva de andre selskapene drev med. For min del handlet det stort sett bare om hvorvidt jeg fikk utbytte og om togene mine rustet eller ikke.
Det som virkelig fikk spillet til å falle sammen for meg, var det jeg trodde var slutten av spillet. Der tok jeg grundig feil. Det viste seg at alt vi hadde gjort frem til da egentlig bare var en lang oppbygging før spillet «egentlig» startet. Det var også på dette tidspunktet jeg innså at når jeg kjøpte neste tog, ville penger i praksis miste all verdi og bare fungere som poeng. Da ble det plutselig langt mindre interessant om jeg tjente 250 eller 400 penger i runden. Togturene føltes ikke lenger som økonomiske valg, men bare som poengproduksjon.
Jeg hadde et lite håp en stund da det så ut som om Rune kom til å kjøre selskapet sitt i grøfta, noe som ville ha avsluttet spillet. Dessverre klarte han å redde situasjonen, og dermed måtte vi fortsette en god stund til.
Alt i alt var dette ikke et spill for meg. Jeg syntes det hadde mye potensial, og starten var genuint lovende. Dessverre traff ikke sluttspillet i det hele tatt for min del. Faktisk fikk det Power Grid til å fremstå som ganske spennende i sammenligning.