Thomas Thomsen

Forum Replies Created

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 60 total)
  • Author
    Posts
  • #2699
    Thomas Thomsen
    Participant

    Dicetower gjengen har eg lite tilovers for, deres kriterier for spill er banale og påtvungen full av kontrovers bare for klikks på utube så dei kan leve av den intekta. Liten troverdighet igjen til dei folka der.

    #2698
    Thomas Thomsen
    Participant

    Det folk fremhever er at dette gir spillet variasjon i måter å spille på. Eg elska første gang eg prøvde det. Andre gangen var ok. Tredje var repitisjon. Følte det var utrolig lineært og med få valg på hvordan en må/bør spille det. Expansjonen skal som sagt gjøre at det blir fleire veier som gir poeng skal bli utforska og at det da blir mer variasjon. Og at det ikkje er førsteman til den vinnenende openlyse strategien.

    Liker eurogames med hidden points. Da kan ein slappe av mens ein spiller i 2-3 timer før en vinner eller blir knust når ein teller opp. Mye gøyere det en et 100% synligt poeng system ein ser heile kvelden som da gir spillet et mye mer poeng fokus fremfor gøy faktor uten sjanse for å vinne.

    #2694
    Thomas Thomsen
    Participant

    Ser frem til å teste denne expansjonen som får mye skryt, både av dei som likte og dei som ikkje likte grunnspillet.

    #2693
    Thomas Thomsen
    Participant

    Dette ser og høres spennende ut 👍🏻

    #2679
    Thomas Thomsen
    Participant

    «Fire kvite menn koser seg rundt eit bord og samanlikner regnskapsbøker for blod-diamant-utvinning i Afrika. Dette er kanskje det minst politisk korrekte spelet eg har vore med på (kanskje med unntak av Cards Against Humanity spelt med “feil” folk).»

    Mulig eg gikk mot spilldesignerns ønsker med mine forklaringer av spillets mål og mening her. Angre ikkje på det 😂

    Enig i det som er sagt av positivt. Utrolig mangen element samla i et spill. Imponerende at det funker uten at det blir komafølelse i hodet av det. Ein har alltid noe å gjøre. Om noen kjøper bananene eller kaffien din, flott det er ikkje bortkasta likevel for da tar eg heller min bomull og bytter til meg en sterkere posisjon i Cairo Exploits AS.

    Ser den negative delen du nemner Sten, men er nok en stund til vi kjem dit ettersom en har så mye å tenke på rundt seg sjøl. Og iogmed at ein har så mangen muligheter så vil den type spill sikkert ikkje ha så stor innflytelse på andre sin turn. Gjenstår å se men ikkje så redd dette som deg.

    Gleder meg til ny runde for å se om vi kjem til å spesialisere oss i en retning, og om vi går ulike veier tydeligere en igår. Hva er lurt/best/smart? Ingen peiling enda, og bryr meg heller ikkje.

    Eg skal skrive videre i mi bok om hvor mye diamanter eg stjal, hvor god deal eg fikk på markedet, mye peng eg fikk lurt unna, og hva eg solgte min aksjer til Okefe for før eg lo heile veien hjem.

    #2639
    Thomas Thomsen
    Participant

    Første gjennomspilling for min del.

    Jarle og Tor Inge hadde spilt det før.

    Ikkje et alt for komplisert spill, vi brukte vel litt over 4 timer fra vi begynte pakke ut til vi forlot lokalet. Og vi kunne nok fort vært der en halvtime til om vi ikkje hadde sett hvor det gikk, flippa fingen til Tor Inge å gått hjem.

    Mye kult her i form av tematikk, mekanikk og det visuelle.

    Er er utilgivelig spill når det kjem til tilfeldigheter. Balansen mellom dei 3 races virker ikkje heilt bra er mitt inntrykk. Samt at det er noen houserules og special rules i boka en kan ta ibruk neste runde. Det vil nok hjelpe.

    Må prøves igjen

    #2604
    Thomas Thomsen
    Participant

    Dette er gøy!

    4 spillere no sist. Veldig jevn ending der det var 7poeng fra vinner til idioten i gapestokken.

    Vi fikk en veldig kjapp ending som vi unngikk lenge men kunne teoretisk enda spillet på under en time med endgame tiles vi starta med. Noe som gjorde secret missions vanskelige fordi dei da hadde enda spillet alt for ALT for fort iforhold til å ha det gøy.

    Vi spilte med desse tillegg
    -well of wishes
    -guilds
    -pets
    -treachery trur eg

    Personligt synes eg det høres gøy ut med varianten at 2 endgame triggers skal slå inn. Men eg er alltids glad i å spille nermere 4timer fremfor 90minutter.

    Flere tillegg bør bare med om det er et bord av folk som har spilt det før, ellers kan det bli veldig mye info i et spill med endel nytt i mekanikk aspektet samt veldig mye symbol og locations en skal få med seg iløpet av spillets gang.

    Dette kan havne på topp fem neste årsmøte 👍🏻

    #2603
    Thomas Thomsen
    Participant

    Sidereal ser ikkje dumt ut 👍🏻

    #2600
    Thomas Thomsen
    Participant

    Glemte ein ting, dette spillet trur eg er eit spel ein kan ha det utrolig morro med i 2-3 timer selv om ein til slutt kommer langt bak på poeng.

    Det er kvalitet om det stemmer. Rett ut bare gøy å spille. Tøft første og andre gang å få ting igang samt ta rette valg iforhold til ferga. Men likevel morro

    #2599
    Thomas Thomsen
    Participant

    Enig i at spillet bare blir bedre for hver gang. Er utrolig mye en kan gjør, og sykt mangen veier å gå. Skal bli en glede å utforske dei fremover.

    Vetkje hva eller hvem som fikk straff eller nytte av at vi missa end game tia men eg vil alltid la meg plages av feil eg er med å gjør 🤪

    Angående mexicanstandoff situasjonen. Selvsagt rett det du sier at du får Lss bonus og noen må ta ansvar. Her mitt taktiske dilemma kom frem for går du får siste der åpner du for ny lss bonus til alle etter deg og dei kan velge sin. Der det for meg kom frem. For eg måtte ta siste hver gang og såg hva det ga dere, og eg fekk dermed aldrig ta den som kunne gi meg flest poeng. Men det er som sagt et sykt gøy spel å utforske og mangen flere runder her før en har prøvd alt eller kommen nerme en bestem åte å gå mot imo.

    Vetkje enda om det er lurt å gå tidlig for scientist eller ikkje. Vi var alle veldig close no sist og Rune gikk ikkje for dei før veldig seint. Ei heller gikk han tidlig for advanced så igjen et sunt tegn for spillet.

    Bra oppklaring rundt butikken.
    Brikkene i hjørnene gjorde vi rett sist.

    #2597
    Thomas Thomsen
    Participant

    Utilgiveligt er første ordet som kjem frem.

    Første gjennomspilling er meget hektisk. Er endel nye mekanikker her eg ikkje har sett i andre spill. Å flytte mellom 2 plasser med actionselection boards er nytt. Her må en også ha tunga rett i munnen for hva en gjer sjøl og hvor og hva andre gjør. Hva blir ledigt, hva er initiativet ditt oh hvor er dei andre har alt å si for din neste runde.

    Tar da ikkje med min første runde ettersom vi spilte med alternative regler som ikkje hadde mye med grunnspillet å gjøre, verken taktisk eller mekanisk.

    Noen regler var tunge å huske og blei alltid glemt. Dette med å bygge nye ting på Mars var alltid en action som igjen å igjen blei gått tilbake på, det grunna manglende tech ein hadde oversett i planlegginga, eller fordi din bot er på feil plass, eller at det ikkje var lov der du tenkte pga reglene rundt maks 2 fra annen av samme type. Dette fører til endel AP samt lengre turns. Som igjen blir litt krøll å følge med på når noen har betalt, fått rewards osv for et bygg, så skal alt reverseres når ein annen påpeker feilen en gjorde. Da må ein spole tilbake å legge ny plan.
    Dette «problemet» vil minske over tid når reglene sitter og folk får mer erfaring med spillet.

    Bare prøvd det 1 gang med spillets regler og ikkje Rune sin alternative verden. Og vi gjorde en feil med å ikkje flytte game end triggern på et eller annet tidspunkt så blei en ugyldig runde. Men en kanon gjennomkjøring iforhold til reglene og slikt.

    Må si dette kom først på radaren for over et år siden og det såg konge ut. Glemte spillet til eg såg Rune hadde fått det. Og det skuffer ikkje, er utrolig mangen nye mekanikker her og det er utrolig gøy å spille. Og ser frem til nye runder for å se om en da kan stå oppreist uten mental utmattelse etter en kveld.

    Forslag til neste spilling, 1 person styrer poeng, 1 styrer objectivs, alle sier hva dei vil gjøre på brettet høyt før dei begynner sette ut/betale/få rewards slik at andre fort kan skyte inn om det er en ugyldig action. Trur dette vil spare tid, mental utmattelse og forvirring.

    Om det er 1 ting eg ikkje heilt likte ved spillet.4 byggtyper skal opp for å øke levelen på kolonien på mars. Alle gir poeng og en bonus om du øker noe til noværende kolonilevel. Kult det. Men når det mangler ein siste ting så kom et dilemma frem. Ein ønsker egentlig ikkje øke siste for det vil gi mer for dei etterpå en du får sjøl. Du må bygge manglende type bygg for dine bonus poeng. Den etter deg kan bygge hva som helst for samme bonus samt kan bygge flere ships for mer meeples. Så her synes eg at å bygge det bygget som faktisk øker level burde gitt en bonus. Slik at dette ikkje blir en mexicanstandoff greie.

    #2596
    Thomas Thomsen
    Participant

    Kan være med på testinga. Trur ikkje eg skal jobbe med bygginga om det skal brukes til spilling 😂👍🏻

    #2575
    Thomas Thomsen
    Participant

    Morro det her. Føler dette er et veldig gøy spill om vi ikkje spiller det for ofte. Kul mekanikk, flott visuellt.

    At rekkefølgen på brettet er låst tror eg gjør at Hestene alltid vil ligge høyt oppe ettersom dei har siste angrep hver runde. Mulig spillet hadde fått et løft og en bedre sjanse for taktikkerier om hver turn hadde starta et steg videre på actions slik at det ikkje alltid var hest som fikk siste ordet. Men sikkert noe dei har testa iforhold til hvilke actions hver av dei har. Hva vet eg 😂

    #2574
    Thomas Thomsen
    Participant

    Eg er klar 😂

    #2564
    Thomas Thomsen
    Participant

    En runde med William

    91-91

    Konge game dette her 👍🏻

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 60 total)